Asliye Ceza Mahkemesi

Tek hakimle görev yapılan Asliye ceza mahkemesi, ağır ceza mahkemesinden daha az yasal cezaların konulduğu mahkemedir. Aile hukuku, medeni hukuk, miras hukuku ve çocuk mahkemesi ile fikri sinai suçların da görüldüğü mahkemeler arasında yer alır. Ağır ceza ve ceza mahkemesinden ayrı olarak, suçların yargılama aşamasında daha az yaptırımların olduğu mahkeme sürecidir.

Asliye Ceza Mahkemesinin Baktığı Davalar

Asliye mahkemesi, ceza hukukuyla direkt olarak bağlantılı olan durumlarda, asliye ceza mahkemesi olarak yürürlük üzerinden alt kademede tek hakimle sürecin yürütülmesini ön görmektedir. 5235 sayılı adli yargıda ilk derece mahkemesi olarak, bölge adliyesini temsilen, davanın yürürlüğe girdiği, ceza mahkemesi kanadıdır.

• 10 yıldan az olan ceza yaptırımlarında
  • Aile içi şiddet, alı koyma ve taciz durumlarında
  • Hakaret, tehdit suçu ve şantaj
  • Basit dolandırıcılık ve görevi kötüye kullanma davalarında
  • Kişiyi hürriyetinden yoksun kılma
  • Cumhurbaşkanına hakaret davalarında
  • Kasten yaralama ve taksirle yaralama suçlarında
  • Suç uydurma suçlarında
  • Suçluyu kaydırma davalarında
  • Mala zarar verme suçlarında
  • Özel hayatın gizliliğini ihlal suçlarında
  • Uyuşturucu madde kullanma ve bulundurma suçlarında
  • Suç üstlenme suçlarında

Asliye Ceza Mahkemesi Ne Kadar Süre Ceza verir?

Asliye ceza mahkemesi, yaralama, zarar verme, alı koyma ve yargıyı kandırma suçlarına göre adli para cezası ya da hapis cezası yaptırımlarını uygulamaktadır. 10 yıla kadar yaptırımı olan cezalar, Asliye’de ceza duruşmalarında görülmektedir. Failin işlediği suçun ispatı ve sonuçları değerlendirilerek, en fazla 10 yıla kadar ceza verilir.

Asliye adli para cezası; Kişi ve kurum kandırarak, görevin kötüye kullanılması, yaralama ve taksirli yaralama cezalarından ayrı tutularak, ender durumlarda yasal düzenlemeler adli para cezasıyla da yaptırım uygulamaktadır. Kişinin suçu, deliller ile ispatlanarak süreç takibi yapılır ve sonuç mahkeme tarafından duyurulu.

Asliye Ceza Mahkemesi Dava Süreci

Mahkemenin dava süreci için delileri toplaması, iş ve dosya yoğunluğuna bağlı olarak, adli tatillerde göz önünde bulundurulması durumunda dava süreci 6 ay ile 2,5 yıla kadar sürebilmektedir. Dava sona erinceye kadar kimsenin kesin ve net bir sonuç belirlemesi mümkün olmayacağı gibi davanın delil ve tanık sonuçlarına bağlı olarak da uzatılması mümkündür.

Asliye Ceza Mahkemesi Vekalet Ücreti

Avukatlık asgari ücret üzerinden Türkiye Barolar birliğinin her yıl düzenli olarak belirlediği ücret tarife altında vekalet ücreti olarak talep edilmektedir. Asliye ceza mahkemesi, il, ilçe, dosya yükü, delil toplanma süreci ve sürecin uzunluğuna göre vekalet ücretine dahil edilecek ödeme planını sunacaktır. Ceza avukatı ve vekaletname veren kişi arasında ortak kararla vekalet ücreti de belirlenmektedir.  Vekalet ücretinin ödenmemesi durumunda mahkeme süreci yeniden işleme koymak için mahkemenin durdurulmasına karar verebilir, ya da suçlunun direkt hükmüne karşı süreci değerlendirmeye alabilir. Vekalet ücreti mahkeme sürecinin devamı için ödenmelidir.